LA NECESSITAT DE CONÈIXER I ORGANITZAR EL NOSTRE PLE - Pilar Bonet

Conscients o no, totes les persones tenen un PLE, és a dir, un entorn personal d'aprenentatge (Sanmartí, 2010). Abans de la revolució de les TIC, aquest se centrava en espais i materials físics (i també digitals) per poder accedir a la informació, llegir (com per exemple les biblioteques, llibres i experts, bases de dades), reflexionar-fer (als estudis, biblioteques, escoles, universitats, ponències) i compartir la informació (a les universitats, ponències i revistes d'investigació, per exemple).  

Ara, les TIC ens faciliten tenir aquest PLE a uns sols “clicks” i de manera visual per accedir als recursos que ens permeten llegir, reflexionar-fer i compartir. A més, cal recordar que les TIC ens han possibilitat ser alhora creadors i proveïdors d’informació (Castañeda i Adell, 2013), i han possibilitat la societat líquida en la qual vivim, a més de trencar fronteres on la comunicació i la informació és globalitzada. 

Figura 1: Elaboració pròpia. 

Aquest PLE representa la manera de com aprenem i per tant serà diferent per a cada persona: És el conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats, que poden servir tant per llegir, reflexionar-fer i/o compartir, que cada persona utilitza de forma assídua per aprendre (Castañeda i Adell, 2013). Per aquest motiu, el diagrama PLE proposat per les creadores d'aquest blog, pot ser molt diferent que els PLE proposats pels companys. 

Per dur a terme el model cíclic de Zimmerman sobre l’autoregulació de l’aprenentatge, revisió de Panadero y Alonso-Tapia (2014) a través de les fases de planificació, execució i autoreflexió de l’aprenentatge, hem de ser capaços de relacionar els recursos disponibles del nostre PLE, per crear, reflexionar-fer i compartir, amb com ens permetran assolir aquesta autoregulació de l’aprenentatge. 

Com hem dit abans, les persones tenen el seu propi PLE, però és necessari ser conscients d'aquest per tal d'aprofitar al màxim tots els recursos disponibles que tenim al nostre abast. D'aquesta manera, accedir a la informació, i per tant, llegir informació i contingut rellevant, serà molt més ràpid i eficaç; a l’igual que saber quins són els nostres espais per reflexionar-fer, permetrà que l'aprenentatge sigui més significatiu; per poder compartir el nostre contingut-informació i que aquest sistema es torni a retro-alimentar.  

Al llarg del Màster en Formació al Professorat realitzat a la UIB, se'ns ha donat a conèixer múltiples recursos què podem utilitzar al llarg de la nostra trajectòria professional docent. Per aquest motiu, dissenyar i elaborar el nostre propi PLE, el qual es mostra a continuació, amb eines com Symbaloo, ha sigut una tasca important per tal de poder conèixer i organitzar tots els recursos que utilitzem habitualment per llegir, reflexionar-fer i compartir. 

Cal destacar l’ús al llarg del curs d’eines com, per exemple, Twitter i BloggerTwitter és una eina que ens ha possibilitat llegir contingut rellevant del món docent; alhora que reflexionar, gràcies a l’intercanvi d’informació entre experts i estudiants, i fer: creant REA amb Exe-Learning, que a més és una eina que possibilita l’Educació Oberta gràcies a la llicència Creative Commons; així com compartir l’aprenentatge a través de les nostres reflexions al blog, creat en grup, i també a través del CEDEC .

Com a conclusió, com a futurs docents, hem de ser responsables d’adquirir aquesta competència digital i tenir ben definit el nostre PLE, per tal de poder guiar a l’alumnat en crear el seu propi, perquè tinguin al seu abast fonts d’informació fiables i facin un ús responsable dels recursos que els proporcionen les TIC, espais per reflexionar-fer i poder compartir-ho per tal que el seu aprenentatge sigui significatiu. 

BIBLIOGRAFIA 

Castañeda, L. & Adell, J. (Eds). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.

Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre: l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació 

Castañena, L. [Linda Castañeda]. (2012, Setembre 24). PLE Entornos personales de aprendizaje. [Archiu de vídeo]. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=MPUlHtYfSzA 

Comentaris

Entrades populars