COMPARTIR ÉS APRENDRE

El segle XXI s’està caracteritzant per un creixement tecnològic abismal acompanyat de l’extensió d’Internet a tots els racons del planeta, on la ciutadania està evolucionant cap a un model de societat de la informació i el coneixement (SIC) (Crovi, 2008). Aleshores, té sentit que ensenyem i compartim coneixement només dins l’aula? El naixement de les llicències “Creative Commons (2001)”, de “Wikipedia (2001)” o de xarxes socials com Facebook (2004), Twitter (2006) només ha estat l’inici d’una nova era “oberta” al coneixement i a la informació, on  l’intercanvi de noves idees i el debat és públic, permetent crear sinergies de coneixement i d’aquesta manera, una societat globalitzada i interconnectada en la qual sembla no haver-hi límits.  

Gran part de l’educació actual segueix els mateixos patrons que en el segle XX, i això ho hem de deixar enrere: l’educació ha d’estar encaminada a formar ciutadans per viure i conviure en la societat actual, per tant, no es pot continuar amb la metodologia de les 3R, sinó que ens hem de beneficiar de les TIC desenvolupant la competència digital, utilitzant aquestes eines dins de l’aula, i aprofitar els recursos que ens proporcionen per crear i compartir contingut també fora de l’aula. Així, hem de tractar de fomentar un pensament crític i productiu d’aquestes tecnologies, utilitzar-les eficientment per accedir a informació  i a continguts verídics, impulsant una actitud creativa per dissenyar altres productes educatius amb aquesta tecnologia, creant un aprenentatge sense fronteres.   

Tal com senyala la Declaració Universal dels Drets Humans (2015) i la UNESCO (2012), tothom té dret a l’educació tot i que, malauradament, continua sent inaccessible per a gran part de la població. D’aquesta forma, el concepte d’educació oberta apropa el coneixement a una gran part de la població que, sense oportunitats d’anar a una institució física com l’escola, té l’ocasió de formar-se a distància gràcies a la globalització impulsada per les TIC. A més, ens possibilita poder conèixer les creacions i obres d’estudiants, familiars, treballadors del sector de l’educació i professionals docents per aprendre dia a dia i generar coneixement. I és en aquest punt precís on sorgeixen els anomenats Recursos Educatius Obert (OER amb les sigles en anglès o REA en espanyol) definits en funció de les quatre fases clàssiques observades, conegudes amb el nom de les 4Rs: Reutilització, Redistribució, Remix i Revisió (Wiley i Green, 2012), tot i que fa pocs anys es va afegir la quinta R de Retenció (Wiley, 2014). D’aquesta manera, s’impulsa una societat que sempre pot continuar aprenent, creant i ensenyant, formant un fluix d’intercanvi comunicatiu constant i permanent. Contribuint a incrementar l’accés, a millorar la qualitat i a reduir els costos de l’educació (Mireles, 2012).  

Giulia Forsithe

Nosaltres creiem en la necessitat de cooperar i crear un món de coneixement on qualsevol interessat tingui accés. Per aquest motiu hem triat la llicència "Reconocimiento – NoComercial – CompartirIgual", amb la qual s'ha de reconèixer l’autoria, sense fer un ús comercial de l'obra original ni derivades, ja que defensem i donem suport a l’educació pública i gratuïta. Igualment, la seva distribució s'ha de fer amb la mateixa llicència, per tal de fomentar la consciència sobre la importància de les llicències obertes en els productes de coneixement. D’aquesta forma, contribuïm a una educació oberta, plena de possibilitats i OER que ens ajuden a créixer cada dia, personal i professionalment.  

Compartir el coneixement és important. 
(Mireles, 2012). 


REFERÈNCIES 
Crovi, D. (2008). Dimensión social del acceso, uso y apropiación de las TIC. Contratexto, 16: 65-79. Recuperat de https://revistas.ulima.edu.pe/index. php/contratexto/article/viewFile/784/756  

Declaración universal de derechos humanos (2015). Inmanencia. Revista del Hospital Interzonal General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 4 (2): 134-136. Recuperat de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/inmanencia/article/viewFile/8540/7663 

Mireles, N. [Nadia Mireles]. (2012, Juny 5). Open education mattersWhy is it important to share content? [Archivo de video]. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=dTNnxPcY49Q.  

UNESCO World OER Congress. (2012). 2012 Paris OER Declaration. Paris: UNESCO. Recuperat de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/ HQ/CI/CI/pdf/Events/Paris%20OER%20Declaration_01.pdf 

Wiley, D. (2014). The access compromise and the fifth R. Iterating toward openness
Recuperat de https://opencontent.org/blog/archives/3221  

Wiley, D. & Green, C. (2012). Why openness in education? En D. Oblinger (Ed.), Game changersEducation and information technologies (pp. 81-90). EducauseRecuperat de https://www.educause.edu/research-and-publications/books/game-changers-education-and-information-technologies 

Comentaris

Entrades populars