EL PAPER DEL PLE EN L'AUTORREGULACIÓ DE L'APRENENTATGE - Tamara -
Aquesta
entrada de blog és la primera que fem individualment. Per què?
Perquè aquí reflexionem sobre el Personal Learning Environment (PLE), és a dir, sobre el conjunt d'eines, fonts d'informació,
connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua
per aprendre (Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L. 2010).
Per tant, el PLE és individual, cada persona utilitza eines
diferents per aconseguir un PLE orientat als seus objectius, però
tenen en comú que han de servir per Autorregular l'aprenentatge (SRL). Com ja hem parlat en l'entrada anterior, com docents hem
d'ajudar als alumnes perquè siguin capaços d'autorregular el seu
aprenentatge de manera autònoma en les tres fases proposades per
Zimmerman (planificació, execució i autoreflexió).EL PLE no és un concepte nou, sinó que sempre ha estat present. Per exemple, abans utilitzaven les biblioteques i les enciclopèdies per cercar informació. Ara tenim la 2.0. L'arribada
de les TIC han suposat un canvi de paradigma en el món educatiu:
cada dia tenim més eines al nostre abast en el món d'internet, on
podem accedir, crear i compartir informació de forma quasi
il·limitada. Així doncs,
la qüestió sobre com desenvolupament les estratègies que tenen
lloc en el SRL haurien de ser més fàcils utilitzen les tecnologies
(Yot-Domínguez, C. & Marcelo, C.,2017) però ,de vegades, la gran
quantitat de recursos existent fa que l'alumne es pugui perdre en el
seu procés d'aprenentatge. Aquí és on el PLE troba un nou
significat en l'era d'Internet: selecció de recursos web que ens
poden ajudar individualment, a accedir a la informació, crear-la i
compartir-la. Aquest és un exemple del meu PLE personal realitzat amb l'eina Symbaloo:
Com futurs docents competents digitalment, hem de formar i guiar als nostres alumnes en la creació del seu Ple, per tal de fer més experiencial, significatiu i fàcil el seu procés d'aprenentatge. El paper dels professors és determinant per les accions autoreguladores de l'aprenentatge, per què els estudiants sol·liciten i valoren el seu suport, a més, mostren un pensament crític davant les seves estratègies d'ensenyament (Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. , 2015)Per altra banda, gràcies la creació de nous continguts que ens facilita les TIC, podem crear i accedir a multitud de Recursos Educatius Oberts (REA), generant així una Educació Oberta per totes les persones interessades a formar-se i aprendre cada dia.
REFERÈNCIES
Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. Formación Universitaria, 8(4),63-756.
Recuperat de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v8n4/art08.pdf
Castañena,
L. [Linda Castañeda]. (2012, Setembre 24).
PLE Entornos personales de aprendizaje.
[Archiu de vídeo]. Recuperat
de: https://www.youtube.com/watch?v=MPUlHtYfSzA
Yot-Domínguez,
C. & Marcelo, C. (2017).University students’ self-regulated
learning using digital. Recuperat de: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-017-0076-8
Adell
Segura, J. & Castañeda Quintero, L. (2010) “Los entornos
personales de aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el
arepdizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves
para la investigación en innovación y calidad educativas. La
integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación
y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di recerca per
l’innovaziones e la qualità in ambito educativo. La Tecnologie
dell’informazione e della Comunicaziones e l’Interculturalità
nella scuola. Alcoy: Marfil-Roma TRE Universita degli studi.
Recuperat de: https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell&Casta%C3%B1eda_2010.pdf
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada