L'EVOLUCIÓ DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

Com vàrem mencionar a la nostra darrera entrada, la revolució digital és una realitat i nosaltres com a docents hem d’estar preparats per guiar a l’alumnat en aquest procés d'aprenentatge experiencial, amb les TIC com a eina principal.   

L’any 1986, el filòsof i psicòleg Shulman ja va introduir la idea d’un coneixement científic-pedagògic que posteriorment, amb l’arribada de les TIC, Mishra i Koehler modificarien el  2006, incorporant també el coneixement tecnològic i obrint pas al que coneixem actualment com a TPACK (Salinas, de Benito i Lizana, 2014).  

Com hem comentat, es dóna un moment d’inflexió a l’educació on deixem el model de les 3R per donar pas a l’educació experiencial de les 4C amb les TIC. Com a conseqüència directael rol del docent es veu modificat, on ara el seu paper principal és fer de guia i coordinadorafegint i filtrant informació als alumnesbuscant les fonts, seleccionant-les, triant-les, i en definitiva, modelant a l’alumnat a través d’ensenyar què és fer un bon ús i què no. 

Com a conseqüència, davant les necessitats sorgides, fou una realitat la necessitat d’adaptar-nos com a docents a la nova pedagogiaAixí, és l’any 2012 quan neix el Marco Común de Competencia Digital Docente” (2017), on l’aprenentatge d’aquesta competència es realitza mitjançant un portfoli en el qual el professor és capaç d’aprendre i d'autoavaluar-se arribant a assolir els diferents nivells competencials  proposats al marc, per tal de poder ensenyar a l’alumnat. Una competència a destacar és la competència ètica de les eines, motiu pel qual ser competent digitalment inclou fer un ús èticEn altres paraulessense aquesta competència ètica, la digital mai estarà assolida. 


Per la seva banda, la UNESCO (2017) proposa un reenfocament de la docència encaminant-la cap a una visió més constructivista i socialreplantejant alhora les noves competències genèriques a assolir pels docents (el seu nou perfil, el material a proporcionar als alumnes i el sistema d’avaluació) amb la finalitat de fomentar el treball en equip, la reflexió de l’alumnat i la seva autonomia.  

Per tant, segons el mencionat i responent a la nostra reflexió de lentrada anterior; Quines característiques haurien de reunir els docents per ser capaços d’ensenyar i avaluar la nova competència digital sorgida amb l’avanç de la societat actual? 

Pareix que els autors Esteve, Castañeda i Adell (2018) tenen la resposta: el model holístic. En aquest model les competències sorgeixen a partir de l’evolució de voler deixar enrere, s’ha d’arribar a adquirir totes les competències per obtenir el coneixement complet. El docent ha de saber utilitzar les noves metodologies i crear-ne noves mitjançant les TIC, arribant a aplicar el TPACK i fent que els alumnes puguin ser competents quant al contingut proposat, reflexionant i avaluant sempre la seva docència i experiència.  

D'aquesta manera, si el docent interioritza el fonament d’aquest darrer model, serà capaç d’anar adaptant l’entorn d’aprenentatge amb l’evolució de les tecnologies, educarà alumnes crítics i aprofitarà les noves eines digitals per comunicar-se amb les famílies.  
És fonamental que el docent posseeixi les competències adients per potenciar les habilitats i capacitats de l'alumnat, facilitant-los l’escenari on arribin a l’aprenentatge significatiu.  

BIBLIOGRAFIA 

Esteve, F., Castañeda, L. & Adell, J. (2018). Un Modelo Holístico de Competencia Docente para el Mundo Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (RIFOP) 91(32.1).  Versió post-print de 9 de març de 2018, recuperat el 6 de novembre de 2018 de https://aufop.blogspot.com/2018/03/rifop-91-321-un-modelo-holistico-de.html  

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente – Setembre 2017. 

Marope, M., Griffin P. & Gallagher, C. (2017). Transforming Teaching, Learning and Assesment. Geneva: International Bureau of Education/UNESCO.

Salinas, J., de Benito Crossetti, B. & Carrió, A. L. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizajeRevista interuniversitaria de formación del profesorado, (79), 145-163. 

Grezan [Grezan]. (2017, mayo 31). ¿Qué es la competencia digital?  [Archivo de video] Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=MVtVJK_qbnI&feature=youtu.be 

Comentaris

Entrades populars