EL PLE COM A MECANISME D'AUTOREGULACIÓ - NEREA LÓPEZ


Durant les darreres dècades les investigacions en docència han anat enfocades a l'anàlisi de les noves pedagogies a causa de la revolució digital. És d'aquí d'on sorgeixen els Personal Learning Environment (PLE) a causa del seu reenfocament. Aquest respon a l'entorn d'aprenentatge de l'individu extrapolat a l'era digital en la qual avança actualment el món docent. És a dir, el nostre PLE és aquell espai virtual mitjançant el qual arribem a assolir l'aprenentatge significatiu o el que abans vendria a ser l'escola com a espai físic. 
Estudis revelen (Chaves, Trujillo i López 2015) que gràcies a les eines digitals i amb el suport docent l'alumne és capaç d'autoregular el seu aprenentatge, ja que amb el PLE s'aconsegueix tenir a l'abast tot allò que hi pugui contribuir i, per consegüent, l'alumne arriba a avaluar-se i reenfocar-lo en cas necessari. Aquest darrer és el que coneixem com Self Regulation Learning(SRL).  
Per tant, el primer que cal reflexionar és que, com a futurs docents i davant una societat que avança cada vegada més en l'aprenentatge mitjançant els entorns d'aprenentatge virtuals o PLE, cal començar per nosaltres mateixos la tasca de crear el nostre propi entorn i/o espai on puguem aprendre i avaluar-nos. Avui dia, existeixen plataformes, com per exemple Symbaloo, que permeten guardar i classificar totes aquelles eines que contribueixen al nostre aprenentatge. Cal dir que, no hi haurà dos PLE iguals perquè cada persona és diferent, té interessos diferents i processos d'aprenentatge i autoregulació diferents. Però, això no lleva el fet que tots els entorns comparteixin les fonts que permeten: 

    · 
Accedir a la informació: és allà on rebem la informació, on llegim o en som subscriptors pel fet que ens resulten del nostre interès. 
   · Crear contingut: és on modifiquem i reflexionem la informació rebuda. On som capaços de qüestionar-nos i crear continguts nous i reflexionar a partir del que hem llegit. 
   · Compartir: és on compartim allò que aprenem i creem el nostre Personal Learning Network (PLN)o xarxa personal d'aprenentatge. Aquest PLN es crea mitjançant la interacció amb altres persones amb les quals compartim interessos i compartim objectes, experiències i/o reflexions mitjançant eines  com Youtube, Blogger o Twitter, entre d'altres. 

Per tot el mencionat considero que, com a docents, la feina comença per nosaltres mateixos. Hem de ser capaços de seleccionar allò que ens interessa i saber diferenciar les informacions que obtenim per arribar a obtenir el nostre PLE, qüestionant-nos i avaluant-nos (SRL). Una vegada aconseguit això, estarem capacitats per contribuir a l'enfocament de nous entorns d'aprenentatge en els nostres alumnes ajudant-los a realitzar la mateixa tasca de creació de l'entorn: selecció de fonts, regulació i aprenentatge.  
Com a reflexió final, trobo que aquest enfocament pedagògic pot contribuir a la creació de continguts en obert o el que és conegut com a Open Education, ja que fomenta la creació de continguts a partir de ja existents. Aquestes noves aportacions es comparteixen perquè altres persones amb els mateixos interessos les puguin llegir i reflexionar al respecte. És a dir, el que estem fent realment és crear una xarxa d'aprenentatge virtual.

BIBLIOGRAFIA
Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. Formación Universitaria, 8(4),63-75. doi:10.4067/S0718 50062015000400008. 
Castañeda, L. [Linda Castañeda]. (2012, Setembre 24). PLE Entornos personales de aprendizaje. [Archiu de vídeo]. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=MPUlHtYfSzA  



Comentaris

Entrades populars