EL PLE COM A MECANISME D'AUTOREGULACIÓ - NEREA LÓPEZ
Durant
les darreres dècades les investigacions en docència han anat
enfocades a l'anàlisi de les noves pedagogies a causa de la
revolució digital. És d'aquí d'on sorgeixen els Personal Learning Environment (PLE) a causa del
seu reenfocament. Aquest respon a l'entorn d'aprenentatge
de l'individu extrapolat a l'era digital en la qual avança
actualment el món docent. És a dir, el nostre PLE és aquell
espai virtual mitjançant el qual arribem a assolir l'aprenentatge
significatiu o el que abans vendria a ser l'escola com a espai
físic.
Estudis
revelen (Chaves, Trujillo i López 2015) que gràcies a les eines
digitals i amb el suport docent l'alumne és capaç d'autoregular el
seu aprenentatge, ja que amb el PLE s'aconsegueix tenir a l'abast tot
allò que hi pugui contribuir i, per consegüent, l'alumne arriba a
avaluar-se i reenfocar-lo en cas necessari. Aquest darrer
és el que coneixem com Self Regulation Learning(SRL).
Per
tant, el primer que cal reflexionar és que, com a futurs docents i
davant una societat que avança cada vegada més en l'aprenentatge
mitjançant els entorns d'aprenentatge virtuals o PLE, cal començar
per nosaltres mateixos la tasca de crear el nostre propi entorn i/o
espai on puguem aprendre i avaluar-nos. Avui dia, existeixen
plataformes, com per exemple Symbaloo, que permeten guardar i
classificar totes aquelles eines que contribueixen al nostre
aprenentatge. Cal dir que, no
hi haurà dos PLE iguals perquè cada persona és diferent,
té interessos diferents i processos d'aprenentatge i autoregulació
diferents. Però, això no lleva el fet que tots els entorns
comparteixin les fonts que permeten:
· Accedir a la informació: és allà on rebem la informació, on llegim o en som subscriptors pel fet que ens resulten del nostre interès.
· Crear
contingut:
és on modifiquem i reflexionem la informació rebuda. On som capaços
de qüestionar-nos i crear continguts nous i reflexionar a partir del
que hem llegit.
· Compartir:
és on compartim allò que aprenem i creem el nostre Personal
Learning Network (PLN)o xarxa personal d'aprenentatge. Aquest PLN es
crea mitjançant la interacció amb altres persones amb les quals
compartim interessos i compartim objectes, experiències i/o
reflexions mitjançant eines com Youtube, Blogger o Twitter,
entre d'altres.
Per tot el mencionat considero que, com a docents, la feina comença per nosaltres mateixos. Hem de ser capaços de seleccionar allò que ens interessa i saber diferenciar les informacions que obtenim per arribar a obtenir el nostre PLE, qüestionant-nos i avaluant-nos (SRL). Una vegada aconseguit això, estarem capacitats per contribuir a l'enfocament de nous entorns d'aprenentatge en els nostres alumnes ajudant-los a realitzar la mateixa tasca de creació de l'entorn: selecció de fonts, regulació i aprenentatge.
Com
a reflexió final, trobo que aquest enfocament pedagògic pot
contribuir a la creació de continguts
en obert o el que és conegut com a Open Education, ja
que fomenta la creació de continguts a partir de ja existents.
Aquestes noves aportacions es comparteixen perquè altres persones
amb els mateixos interessos les puguin llegir i reflexionar al
respecte. És a dir, el que estem fent realment és crear una xarxa
d'aprenentatge virtual.
BIBLIOGRAFIA
Chaves,
E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del
Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en el Grado de
Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. Formación
Universitaria, 8(4),63-75. doi:10.4067/S0718 50062015000400008.
Castañeda,
L. [Linda Castañeda]. (2012, Setembre 24).
PLE Entornos personales de aprendizaje.
[Archiu de
vídeo].
Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=MPUlHtYfSzA
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada